Forbrugerne får kun en lille gevinst ved roaming liberalisering
Den 15. juni træder en ny EU-lovgivning i kraft, der vil opløse roamingafgiften på telefon- og databrug i hele EU. Internt i EU har man i flere år arbejder for at give sine borgere billigere telefoni på tværs af landegrænserne. Men de danske teleselskaber vil ikke lege med. Herhjemme bebuder flere teleselskaber således nye prisstigninger efter roamingafgiftsliberaliseringerne.
EU forbyder roamingafgifter på tværs af landegrænser
Den 15. juni træder en ny EU-forordning i kræft der har til hensigt at forbyde roamingafgifter på tværs af landegrænser i hele EU. Denne aftale har været undervejs i flere år, da europæiske forbrugere i mange år har været generet af meget høje priser på telefoni og internetforbrug i udlandet. Flere undersøgelser herhjemme har tidligere vist, at mere end 80% af alle danskere brugere deres telefon væsentligt mindre, når de befinder sig i udlandet, såvel på ferie som på forretningsrejse, og hele 25% af danskerne vælger slet ikke at bruge deres telefon i udlandet, hvilket man i EU mener bidrager til mindre økonomisk vækst og mobilitet.
I løbet af de sidste tre år er roamingpriserne gradvist blevet nedsat i EU og fra 1. juli vil det for danskere på ferie i EU-landene koste 2,24 kroner pr. påbegyndt minut at ringe op - 54 øre mindre end hidtil. Hvis man bliver ringet op, betaler man til sammenligning 0,65 kroner pr. påbegyndt minut - 10 øre mindre end hidtil.
Danske mobilselskaber hæver priserne efter liberalisering – forbrugerne får lille gevinst
Men selvom mange danskere har set frem til at få billigere mobiltelefoni fra 15. juni, så har en række af de største teleselskaber i Danmark allerede annonceret, at man både vil udbyde en lang række nye abonnementer, hvor man slet ikke kan ringe i udlandet samt, at priserne for mobilabonnementer med udlandstelefoni vil stige med imellem 10 og 20 kroner om måneden. Derfor er der udsigt til at danske forbrugere kun får en marginal besparelse i deres privatøkonomi som følge af denne nye lovgivning.
Det er heller ikke kun de danske forbrugere, der er utilfredse. EU-kommissionen har også reageret på de seneste udmeldinger fra de danske teleselskaber og har således opfordret danske forbrugere til at klage til myndigheder eller at skifte teleselskab for at finde det billigste mobilabonnement på markedet.
Samme tendens er dog til stor overraskelse ikke oplevet i udlandet selvom det særligt var de sydeuropæiske lande med Spanien, Frankrig og Italien i spidsen, der havde kæmpet imod en opløsning af roamingafgifterne, da det særligt var selskaber i disse lande, der forventedes at miste mange penge ved en liberalisering.
Telefonselskaber hårdt presset af digitale medier
Ifølge flere hjemlige eksperter skyldes reaktionen fra danske teleselskaber særligt, at teleseksaberne i disse år særligt føler sig presset af den stigende konkurrence fra blandt andet sociale medier, hvilket denne nye lovgivning ser ud til at kunne forværre, da teleselskaberne indtil videre har kunnet bruge roamingafgiften som en indtægt fra personer, der bruger sociale medier på Facebook i udlandet.
Med den nye lovgivning kommer særligt danske teleselskaber med stor sandsynlighed til at miste yderligere markedsandele og derfor skal pengene hentes ind hos kunderne.
I det store billede har de danske forbrugere dog opnået en markant besparelse i forhold til for ti år siden, hvor et opkald fra udlandet til Danmark kunne koste over 5 kroner i minuttet og en SMS kostede til sammenligning over 2,5 kroner per styk.