Er din flyrejse blevet aflyst eller forsinket? Sådan er dine rettigheder
Solhungrende danskere har efterhånden støvsuget nettet for ledige flyafgange mod sol og varme, men forsinkelser og aflyste fly kan give skår i ferieglæden. Advodan fortæller her om på dine muligheder for økonomisk kompensation, hvis uheldet er ude.
Hvis din ferie ikke får den start eller afslutning, du havde drømt om på grund af flyaflysninger eller forsinkelser, har du gode muligheder for at få et plaster på såret i form af en kompensation. Det fortæller advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen fra ADVODAN i Esbjerg.
EU-Forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004 kan være din redning
- For EU-borgere, der er blevet ramt af flyforsinkelser eller aflysninger, er der hjælp at hente i den såkaldte EU-Forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004. Den omhandler de fælles bestemmelser for kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved aflysning eller forsinkelser, og der er faktisk megen bistand at hente, ligesom der er gode muligheder for en økonomisk kompensation, lyder det fra advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen.
Hvis dit fly er blevet forsinket eller aflyst, har du i følge EU-forordningen ret til bistand fra luftfartsselskabet i form af betaling af overnatning på hotel, mad og drikke, betaling af øvrige ekstra udgifter, samt en økonomisk kompensation på mellem 250 og 600 Euro.
Den økonomiske kompensation fordeler sig således:
• Flyvninger på 1.500 km. eller kortere: 250 EUR
• Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km: 400 EUR
• Flyvninger over 3.500 km uden for EU: 600 EUR
Hvis en flyafgang aflyses helt, har du, udover kompensation, naturligvis også ret til enten refusion af flybilletten eller ombooking.
- Hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, foranlediget af for eksempel politisk ustabilitet, vejrforhold, sikkerhedsrisici, uforudsete sikkerhedsproblemer eller strejke, gælder den økonomiske kompensation ikke. Kompensation vil derfor typisk komme i betragtning, hvis der opstår tekniske fejl ved flyet eller andet, der kan pålægges luftfartsselskabet, siger advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen.
I foråret 2016 blev der afsagt to domme, hvor passagerer modtog kompensation som følge af forsinkelser på grund af tekniske fejl ved flyet.
- Der var tale om rejser til henholdsvis Bulgarien og Kreta, hvor forsinkelsen lå på mellem 9 og 10 timer, men også ved mindre forsinkelser kan der opnås kompensation. Hvis forsinkelsen er mindre end to timer, halveres kompensationen dog med 50 procent, forklarer advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen.
Tre gode råd hvis dit fly er aflyst eller forsinket
Advokatfuldmægtig Malene Buch Andersen fra ADVODAN har tre råd, hvis din flyrejse er aflyst eller forsinket.
• Få afklaret dine rettigheder ved at læse EU-Forordning nr. 261/2004 af 11. februar 2004, der ligger tilgængelig flere steder på nettet
• Ret henvendelse til dit rejsebureau eller flyselskab, da det er dem, der skal udbetale kompensationen kontant
• Hvis rejsebureauet eller flyselskabet ikke vil anerkende dit krav om kompensation, kan du rette henvendelse til Forbruger Europa, som kan hjælpe dig. Forbruger Europa er et organ, der er nedsat af EU-kommissionen og de danske forbrugermyndigheder