En ulv i fåreklæder den nye Porsche 911 R
Specialmodel i begrænset antal med sugemotor og manuel gearkasse
Med den nye 911 R afslører Porsche en puristisk sportsvogn efter den klassiske opskrift på biludstillingen i Geneve 2016: Med dens 500 hk stærke 4-liters boxersugemotor og den 6-trins manuelle sportsgearkasse går 911 R i sit historiske forbilledes fodspor: en racerbil til gadebrug fra 1967. 911 R (R = Racing), som blev fremstillet i et lille antal, blev anvendt i forbindelse med rallyløb, ved Targa Florio samt i forbindelse med verdensrekordkørsler. Den nye 911 R er ligesom sin legendariske forgænger bygget ud fra principperne om konsekvent en letvægtskonstruktion, maksimale præstationer og en ufiltreret køreoplevelse. Med en totalvægt på 1.370 kg med fuld tank er specialmodellen, der kun fremstilles i 991 eksemplarer, den letteste af de aktuelle 911-modeller. Med den højtomdrejende sekscylindrede sugemotor og den manuelle sportsgearkasse fremviser Porsche nu igen en supersportsvogn. 911 R er blevet udviklet i motorsportsafdelingen og udvider udvalget af kraftfulde sugemotorer i samspil med motorsportsmodellerne 911 GT3 og 911 GT3 RS.
I bagenden på 911 R arbejder den sekscylindrede boxermotor med en slagvolumen på 4 liter, som kendes fra 911 GT3 RS: Motorsportsmotoren yder 500 hk ved 8.250 omdr./min. og leverer 460 Nm ved et omdrejningstal på 6.250 omdr./min. Den baghjulstrukne sportsvogn gennembryder 100 km/h-lydmuren efter 3,8 sek. Passende til bilens puristiske karakter fås letvægts-911'eren kun med en 6-trins manuel sportsgearkasse. Korte skifteveje understreger den aktive køreoplevelse. Fremdriften for 911 R fortsætter helt op til 323 km/h. Brændstofforbruget ved blandet kørsel i henhold til NEDC ligger på 7,5 km/l.
En rendyrket køremaskine – teknologier fra motorsporten
911 R er som skabt til strækninger med mange sving: Den specielt afstemte bagakselstyring (standardudstyr) sikrer ekstra direkte indstyringsegenskaber og præcise køreegenskaber samtidig med en stor kørselsstabilitet. Den mekaniske bagakseltværspærring opbygger et maksimalt vejgreb. De standardmonterede bremser Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) sørger for den størst mulige deceleration. Bremseskiverne måler hele 410 mm på forakslen og 390 mm på bagakslen. Kontakten med vejbanen holdes af Ultra High Performance-dæk i størrelsen 245 mm for og 305 mm bag. De er monteret på smedede 20" letmetalfælge med centermøtrik i mat aluminium.
Reguleringssystemerne i Porsche Stability Management (PSM) er blevet tilpasset specielt til 911 R af motorsportsudviklingsafdelingen.En mellemgasfunktion, der kan aktiveres med et tryk på en knap og giver perfekte gearskift ved nedgearing, er også en del af repertoiret i 911 R, og det samme gælder muligheden for etmasse svinghjul, der fås som tilvalg. Resultatet er en markant forbedring af motorens spontanitet og højomdrejningsdynamik. Som ekstraudstyr kan man bestille et løftesystem, der giver uindskrænket anvendelighed i dagligdagen. Med et tryk på en knap øger det frihøjden på forakslen med ca. 30 mm.
Med en totalvægt på 1.370 kg er 911 R 50 kg lettere end 911 GT3 RS. Motorhjelmen og skærmene er fremstillet af kulfiber, mens taget er fremstillet af magnesium. Det sænker bilens tyngdepunkt. Bagruden og de bageste sideruder er fremstillet af let kunststof. Hertil kommer den reducerede dæmpning i kabinen og det manglende bagsæde. Klimaanlægget (ekstraudstyr), radioen og audiosystemet er også bortfaldet som en del af slankekuren.
En ulv i fåreklæder – klassisk 911-look med GT-motorsportsteknik
Udvendigt er 911 R diskret. Ved første blik svarer karrosseriet til Carrera-modellens. Kun front- og hækelementet fra GT3 samt de centrale, dobbelte afgangsrør giver et fingerpeg om fødestedet for 911 R: motorsportsafdelingen i Flacht i Tyskland. Teknisk set har 911 R derfor masser at byde på: Drivlinjeteknikken og alle letvægtskomponenter på karrosseriet er baseret på 911 GT3 RS. Den komplette undervogn stammer fra 911 GT3. Karrosseriet har ingen fast hækspoiler, da bilen er beregnet til kørsel på almindelige veje. I stedet sørger en automatisk udfoldelig hækspoiler, der kendes fra Carrera-modellerne, og en R-specifik hækdiffusor på undervognen for den nødvendige downforce. Front- og hækskørtet stammer fra 911 GT3. Sportsudstødningssystemet er fremstillet af letvægtsmaterialet titanium. På fronten anvendes der en nyudformet spoilerkant. Porsche-logoer på bilens sider og gennemgående farvede striber i rød eller grøn på midten hele vejen hen over bilen viser slægtskabet til den legendariske forgænger.
Føreren tager plads i et skålformet helsæde i kulfiber med midterstykke i ternet Pepita-mønster – en hyldest til den første 911'er fra 1960'erne. Føreren klarer styringen via et R-specifikt GT-sportsrat med en diameter på 360 mm. Gearskift foretages på traditionel vis via en R-specifik kort gearstang og koblingspedalen. Kulfiberpyntelisterne i interiøret med en lille indstøbt aluminiumsplade i passagersiden henviser til det begrænsede styktal af 911 R. Et typisk element for GT-bilerne er stropperne, der fungerer som dørhåndtag.
Lancering og priser
911 R kan allerede nu bestilles. Den lanceres i Danmark fra juni måned. Prisen inklusive moms og landespecifikt udstyr ligger på kr. 3.662.602.