FinansBureauet

Ejere af små biler vil få kæmpetab

Har du en lille bil, så skynd til at sælge. Der venter blodbad forude

Ejere af små biler vil få kæmpetab
Små biler som VW up har taget markedet med en storm og er blevet spyttet ud i den danske bilpark med samme hast som der bliver langet fadøl udover disken på Ølgod en varm sommerdag på Bakken.

Godt for landets bilforhandlere – knap så godt for brugtbilssælgerne. For bagsiden af medaljen er, at brugtvognsmarkedet for små biler vil komme under voldsomt pres, når bølgen af minibiler begynder at ramme secondhand markedet. Tendensen er allerede begyndt at vise sig, og det vil kun blive værre de kommende år. Det skriver epn.dk, på baggrund af analysemateriale udarbejdet af bilbasen.

"Priserne er faldet 20 til 25 pct. i løbet af et år. Rent faktisk bliver de små biler mindre og mindre værd uge for uge," fortæller Jan Lang, der er markedsanalytiker for Bilbasen til epn.dk. Bilbasen er en af Danmarks største formidlere af brugte biler. "Det store udbud er afgørende. Det er en rigtig dårlig forretning at eje de små biler i øjeblikket. De falder helt vildt i pris, og vi kan konstatere, at folks mening om, hvad de skal have for deres bil, når de forsøger at sælge den, er helt ude af trit med realiteterne," siger Jan Lang.

Epn.dk skriver, at det ikke kun er selve prisfaldet som er et problem. Langt de fleste ejere af minibiler har nemlig finansieret bilkøbet for lånte penge. Det kan få alvorlige konsekvenser, hvis man bliver tvunget til at sælge sin bil, da man risikerer man at skylde langt mere, end bilen er værd og kan dermed blive teknisk insolvent.

De små biler fik det store gennembrud i 2007, hvor afgiftssystemet blev lavet om, og finanskrisen samtidig rasede. Siden 2007 er der solgt over 50.000 små biler til private om året, og sidste år udgjorde salget af minibiler 85 % af det samlede salg. "Det er klart, at et så voldsomt salg har konsekvenser for det samlede marked. Derfor skal ejerne af de små biler forvente, at priserne vil falde markant alene på grund af markedskræfterne," siger Jan Lang.

Udviklingen er endvidere forstærket som konsekvens af prisudviklingen. Hvor en Toyota Aygo eksempelvis kostede ca. 125.000 kr. i 2009, kan den i dag købes for ca. 85.000 kr., og tilmed med mere udstyr. Har man været uheldig at købe en sådan bil i 2009 er den altså alene af den grund blevet 40.000 kr. mindre værd, hvortil kommer tab på grund af slid og alder.
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce