Disse energimærker er mest populære blandt huskøbere
Interessen for grønne energimærker er stigende blandt de danske huskøbere. Der sælges dog fortsat flest huse i en anden og mindre grøn - energiklasse, viser tal fra Boligsiden.
I kølvandet på den aktuelle energikrise fylder spørgsmålet om energimærker selvsagt en del i de danske hjem.
Og i forbindelse med den samtale er der især ét spørgsmål, som kan få stor betydning for privatøkonomien for husejerne, nemlig energimærker.
Det kan især vise sig at være en afgørende spiller for dem, som overvejer at købe nyt hus eller dem, som ønsker at energirenovere.
Der viser sig også en klart stigende interesse for de grønne energimærker, når vi ser på huskøbernes præferencer i løbet af de seneste år.
Eksempelvis var der i gennemsnit knap to procent af huskøberne, der i 2015 købte et hus med energimærke A. Og foreløbig er der knap otte procent, som har købt et hus med det bedste energimærke i løbet af 2022.
Det er en stigning på 311 procent for energimærke A fra 2015-2022, mens der også for energimærke B er tale om en stigning på 22 procent i perioden.
”Der er ingen tvivl om, at danske husejere i stigende grad ønsker sig et energivenligt hjem med tidssvarende løsninger, som både gavner klimaet og pengepungen. I 2022 udgør energimærkerne A og B dog kun 15 procent af det samlede hussalg,” siger Birgit Daetz, boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.
”Det hænger blandt andet sammen med, at energimærkerne A og B ikke fylder så meget i forhold til den samlede boligmasse i Danmark. Derfor vil der også være færre huse i den energivenlige kategori, som sættes til salg. Derudover er huse i de grønne energiklasser oftest dyrere i udbudspris end de mindre energivenlige huse. Samtidig ved vi ikke, om folk har i sinde at energirenovere, efter de måske har købt et hus med energimærke F eller G.”
Sådan fordeler huskøberne sig i forhold til energimærke
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
|
2015 |
1,9% |
6,1% |
24,5% |
31,4% |
18,4% |
10,2% |
7,5% |
2016 |
2,6% |
5,8% |
24,7% |
32,0% |
18,1% |
9,9% |
6,9% |
2017 |
3,1% |
5,9% |
26,0% |
31,7% |
17,3% |
9,5% |
6,5% |
2018 |
3,8% |
6,3% |
27,5% |
31,8% |
16,6% |
8,4% |
5,7% |
2019 |
5,8% |
7,3% |
31,2% |
30,4% |
14,1% |
6,9% |
4,2% |
2020 |
6,7% |
7,4% |
30,9% |
31,7% |
13,8% |
6,0% |
3,5% |
2021 |
7,7% |
7,7% |
32,4% |
30,3% |
12,9% |
5,7% |
3,2% |
2022 |
7,7% |
7,4% |
33,1% |
30,2% |
12,8% |
5,6% |
3,1% |
Tabellen og grafen viser, hvordan huskøberne i gennemsnit fordeler sig i forhold til energimærker år for år. Gennemsnittet for 2022 er udregnet på baggrund af data fra januar til august. Kilde: Boligsiden
Energimærke A udgør mindste andel
Ifølge tal fra Energihjem.dk var der 563.750 aktive energimærker i 2020. Og ud af dem er energimærke D mest udbredt og udgør 156.983 styks. Dernæst følger C (126.644) og E (89.062).
Det energimærke, der i 2020 var færrest af, var energimærke A med knap 33.000 styks, mens lidt over 34.000 huse var angivet som energimærke B på daværende tidspunkt.
Altså fylder den ’gule’ midterkategori absolut mest i den danske boligmasse, og det viser sig også blandt de huse, der sættes til salg.
”Vi kan se, at energimærke C og D skiftevis har været en favorit blandt de danske huskøbere i løbet af de seneste år, hvor de hver især udgør cirka 30 procent af hushandlerne i 2022 – og desuden har bevæget sig på det niveau i årevis. Det handler naturligvis om, at disse energimærker udgør størstedelen af udbuddet,” forklarer Birgit Daetz.
”For huskøberne handler det nok også om, at huse med de ’gule’ energimærker kan synes mere overkommelige. De kan med få - og ikke alt for omkostningsfulde - greb gøres mere energivenlige, og samtidig er de i forvejen i en stand, hvor man ikke behøver at energirenovere øjeblikkeligt i forbindelse med overtagelse.”
Afhænger af udbuddet
Tal fra Boligsiden viser, at andelen af solgte huse med energimærke A nogenlunde har fulgtes ad med udbuddet i perioden fra januar 2020 og frem til august 2022 kun med få og mindre afvigelser. I august 2022 udgjorde energimærke A otte procent af det samlede udbud, ligesom energimærket udgjorde otte procent af det samlede salg i samme måned.
Omvendt ser det ud med energimærkerne E, F og G. For alle tre energimærker gør det sig gældende, at de siden 2015 har haft en faldende andel i det samlede antal solgte huse. Samtidig er andelen større af de huse, der bliver udbudt med energimærkerne E, F og G end dem, der bliver solgt.