Den nye Kuga Plug-in Hybrid er mere støjsvag end nogensinde
Ford har med ny støjreducerende teknologi gjort den nye Kuga Plug-in Hybrid til en langt mere støjsvag bil end tidligere bilgenerationer. Det er opnået gennem det, Ford kalder whisper strategy, som gør køreoplevelsen i den nye Kuga Plug-in Hybrid mere komfortabel og lydløs end nogensinde.
Ford har med ny støjreducerende teknologi gjort den nye Kuga Plug-in Hybrid til en langt mere støjsvag bil end tidligere bilgenerationer. Det er opnået gennem det, Ford kalder ’whisper strategy’, som gør køreoplevelsen i den nye Kuga Plug-in Hybrid mere komfortabel og lydløs end nogensinde.
Ford Kuga Plug-in Hybrids støjniveau i kabinen er hele 20 dB lavere end støjniveauet i en Ford Anglia fra 1966. De fleste mennesker oplever, at en lyd føles dobbelt så høj, når den springer med 10 dB.
Det markante resultat er opnået ved hjælp af Fords nye ’whisper strategy’ – en række af både små og store justeringer, der bidrager til et lavere støjniveau.
”Vores nye ’whisper strategy’ sigter efter at gøre køreturene så lydløse som overhovedet muligt. Det har vi gjort ved at anvende alt fra perforerede sæder, der absorberer støj, til gennemgående tests af forskellige dæk for at finde lige nøjagtig den dæktype, der skaber mindst støj. Så den nye Kuga er ikke blot blevet mere sportslig end sin forgænger – den leverer også en langt mere komfortabel køreoplevelse,” forklarer Glen Goold, chefingeniør bag den nye Ford Kuga.
Støjsvage dæk, aerodynamiske plader og perforerede lædersæder
Ford har over to år testet mere end 70 dæktyper på forskellige underlag og under forskellige køreforhold for at finde frem til netop den dæktype, der producerer mindst mulig støj uden at gå på kompromis med komfort og vejgreb.
Derudover har undersiden på den nye Kuga fået aerodynamiske plader, der holder støj fra både vejen og vinden ude af kabinen. Kanalerne bag bilens udvendige paneler er også mindre og smallere end i forgængeren, som gør det muligt at forbinde ledninger og andre komponenter fra ét område til et andet med minimal luftgennemstrømning på indersiden af karosseriet.
Støjniveauet er dertil blevet yderligere optimeret i den nye Kuga Vignale Plug-in Hybrid takket være luksusmodellens perforerede lædersæder. De perforerede lædersæder reducerer antallet af flade overflader i kabinen, så støj kan blive absorberet frem for at blive reflekteret.
Op til 68 km på ren strøm
Kører man på ren strøm i Kuga Plug-in Hybrid med køreprogrammet EV Now, udgør støjniveauet i kabinen blot 52 dB (testet under kontrollerede forhold), som svarer til let nedbør.
Kuga Plug-in Hybrid har en elektrisk rækkevidde på op til 56 km ved blandet kørsel og 68 km ved bykørsel.