FinansBureauet

De største udsalgsdage rundt i verden – hvor du kan spare mange penge

Sommer er lig med sommerudsalg og der er pt. gode penge at spare i de fleste butikker landet over. De fleste butikker prøver nemlig at komme af med deres varer, så de kan begynde at fokusere på næste sæson. CupoNation og Black-Friday.Sale har i den forbindelse besluttet sig for at tage et kig på hvilke udsalgsdage der egentlig findes verden rundt, hvor man som forbruger kan spare gode penge.

Der er i øjeblikket store sommerudsalg rundt omkring i butikkerne i hele Danmark og normalt varer udsalget helt til midten af august. Sommerudsalg er lig med gode tilbud og rabatter, hvor butikker afholder en masse aktiviteter for at komme af med deres varer. De mest kendte udsalgsdage i løbet af året er Black Friday og Cyber

Monday. Disse dage er blevet synonymer for en 24 timers shopping mani, som er startet i USA, men som efterhånden er blevet et verdenskendt fænomen – som folk anser som dage hvor de fleste varer er på udsalg og hvor man kan købe en masse varer til stærkt nedsatte priser.

Ud over disse to kendte events er der dog mange udsalgsdage verden rundt som de fleste forbrugere ikke har hørt om. De to internationale shopping portaler CupoNation og Black-Friday.Sale har i den forbindelse besluttet sig for at gøre noget ved dette, og tager her et nærmere kig på hvilke andre vigtige udsalgsdage der findes rundt i verden.

Hele verden: Black Friday, november

Selvom der findes mange andre kendte udsalgsdage er Black Friday dog stadig den mest berømte til dato. Oprindelig blev den introduceret af de amerikanske detailhandlere, og den ligger altid på dagen efter Thanksgiving. Hvad der startede som et amerikansk fænomen er nu blevet til et internationalt fænomen som millioner af mennesker verden over relaterer med gode tilbud og rabatter. I mange europæiske lande har store spillere som Amazon og Apple været gode til at sprede Black Friday idéen. Mens man i USA hvert år ser folk der camper uden for butikkerne i op til en uge før Black Friday, er den europæiske version dog lidt mere stille og de fleste forbrugere nøjes med at købe deres varer online. Black Friday finder i år sted den 25 november.

Mexico: El Buen Fin, november

Inspireret af Black Friday og skubbet frem af den mexicanske regering, blev den første El Buen Fin (bogstaveligt "Den gode slutning") fejret i 2011. Den finder sted i weekenden før fejringen af

den mexicanske revolution i november og de store detailkæder udvider i denne periode deres åbningstider i fire dage og tilbyder særlige tilbud og rabatter i hele landet. El Buen Fin finder i år sted den 18 – 21 november.

Hele verden: Cyber

Monday, november

Efter knapt at være kommet sig over Black Friday vanviddet har amerikanske forbrugere en anden stor udsalgs begivenhed blot 3 dage senere. Efter at have fået sin debut i november 2005, er mandagen efter Thanksgiving blevet kendt som Cyber

Monday. Mens Black Friday er kendt for store teknologi-tilbud samt overfyldte butikker, er Cyber
Monday hovedsagelig et online fænomen med store udsalg specielt indenfor detail og mode. Dagen blev skabt som et markedsførsingsstunt for at få flere til at købe online og det må man siges er lykkedes – i 2014 genererede Cyber
Monday nemlig et rekord salg verden over på hele 2,68 mia. USD.

Inspireret fra den amerikanske succes, er udtrykket "Cyber

Monday" blevet et internationalt markedsføring-udtryk brugt af online forhandlere over hele verden. Nogle lande tilbyder ugelange tilbud, mens andre holder sig til den oprindelige 24-timers begivenhed.

Australien: Click Frenzy, november

Motiveret af succesen med Cyber

Monday lancerede Australien deres egen version med den såkaldte "Click Frenzy" dag som første gang lå på tirsdag den 20. november 2012 - som et australsk initiativ til at få gang i online-salget. Kort tid efter at den enormt opreklamerede begivenhed første gang startede, nedbrød begivenhedens hjemmeside dog - hvilket resulterede i at millioner af kunder ikke kunne foretage deres køb. Hashtagget #clickfail begyndte meget hurtigt herefter at trende på Twitter og der blev gjort grin med begivenheden resten af året.

På trods af at eventet første gang mislykkedes, er Click Frenzy blevet mere og mere populær blandt australierne og genererede i 2014 omkring 189 mio. USD hvor mere end 300 forhandlere tilbød rabatter på op til 90% af udsalgsprisen. Dagen bliver altid afholdt den tredje tirsdag i november og vil derfor blive afholdt i år den 15. november.

Kina: Single’s Day, november

Omsætningen på de ovenstående dage er dog peanuts i forhold til omsætning på Kinas såkaldte Single’s Day.  Dagen, som også er kendt som, Guanggun Jie, blev indført i protest mod den verdenskendte Valentinsdag. Modsat Valentinsdag fejrer man altså på Single’s Day - det at være single. Datoen, som er 11. november, eller 1-1-1-1, blev valgt for at bruge ”1-tallet” mest muligt som repræsenterer det at være single. Hvad der startede som et sjovt og ungt event, blev hurtigt til en af verdens største online shopping dage. Den kinesiske shopping portal Alibaba varemærkede den kinesiske betegnelse for "Double 11" og via målrettet markedsføring mod den unge målgruppe nåede dagen en utrolig omsætning på hele 9,3 milliarder USD i 2014 og over 14,3 milliarder USD i 2015. Tager man i betragtning at den kinesiske købekraft også er vokset i 2016, er der udsigt til at 2016 bliver endnu en salgsrekord.

Selv om Single’s Day slår mange andre udsalgsdage på omsætningen, har den dog stadig langt op til det største salgs event i Kina, som er det årlige "Golden Week" som ligger i januar. Salget under dette ugelange event fortsætter hvert år med at vokse og nåede i 2016 op på hele 115 milliarder USD.

Hele verden: Juleudsalg, december

De fleste af de velkendte udsalgsdage finder sted i november. En af grundene til succesen af

disse salg dage er nemlig at det er tæt på juletiden. Her bliver de første julegaver typisk købt, men for vestlige forhandlere fortsætter hele juleperioden dog med at være en af de vigtigste salgs måneder på året. Nogle forhandlere i USA er begyndt at kalde den sidste lørdag før jul ”Panic Saturday” – en dag hvor kunder kan købe sidste øjebliks gaver. Butikkerne holder her typisk længere åbent og har særlige jule-tilbud.

I modsætning til deres europæiske kammerater er de hollandske forbrugere de første til at give og modtage julegaver. I Holland er den såkaldte Sinterklaas, den 5. og 6. december, en vigtig gave dag, hvor detailforhandlere indkasserer ekstra indtægter på mere end 550 millioner EUR.

En anden festival, der omhandler julen, fejres i Spanien den 6. januar. På spansk hedder denne dag "Fiesta de Los Tres Reyes Magos", hvilket på danske betyder "Festivalen for de tre magiske konger". Den fejres når de tre konger eller vise mænd bragte gaver til den nyfødte Jesus. Børn i Spanien får typisk de fleste af sine gaver denne dag.

I den russiske ortodokse kirke fejres julen den 7. januar. Den store gave- og fest dag er dog en uge før den russiske jul på Nytårsaftensdag.

Singapore: Great Singapore Sale, juni til august

The Great Singapore Sale er den mest succesfulde shopping begivenhed i Singapore. Oprindeligt blev den kun afholdt én måned – men efter at den første gang blev afholdt tilbage i 1994, hvor den tiltrak mere end 664.000 besøgende, er begivenheden blevet udvidet til at vare hele tre måneder hvert år.

Indien: Diwali, oktober

I Malaysia og Indien, har de fleste forbrugere altid en uge markeret i deres kalender – nemlig ugen op den traditionelle Diwali festival ("Festivallen for lys") - Indiens største årlige ferie. Festivallen går helt tilbage til den gamle hinduistiske tid, og den fejrer perioden hvor lyset sejrer over mørket. Diwali er en officiel helligdag i lande som Indien, Pakistan, Myanmar og Singapore, for blot at nævne et par stykker. For inderne er dagene op til Diwali en af de travleste shopping dage på året, og det betragtes som held og lykke hvis man gør store indkøb i løbet af denne tid. Ser man på omsætningen i denne periode svarer Diwali til niveauet for hele den vestlige verdens juleperiode.

Mens indiske forhandlere langsomt indfører Black Friday og Cyber

Monday, havde Google i Indien ikke held med at introducere en egentlig salgs begivenhed til det indiske marked. Google i Indien prøvede nemlig at introducere Great Online Shopping Festival i 2012, men til trods for en stor markedsføringskampagne blev den aldrig rigtig en succes og blev lukket ned igen i 2015.

Det indiske eksempel viser at det sommetider er de traditionelle begivenheder der slår de kommercielle begivenheder. I det mindste i Indien. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce