FinansBureauet

Danskerne veksler afgiftslempelser til større biler og mere ekstra udstyr

Sidste års afgiftslempelser på biler har ikke ført til flere bilhandler, men ændringerne kan til gengæld mærkes på danskernes valg af biler. En ny analyse, som Spar Nord og BilBasen står bag, viser en markant stigning i efterspørgslen på de større og dyrere bilmodeller.

2018 bliver efter alt at dømme ikke et nyt rekordår på det danske bilmarked. Både salget af nye biler og brugtvognshandlen halter efter 2017, og forventningen er, at det samlede bilsalg for året rammer cirka 559.500 – cirka 3.000 færre end sidste år. Det er resultatet af en ny analyse, som Spar Nord og Bilbasen står bag:

- Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik er der til og med november i år solgt cirka 400 færre nye biler end sidste år. Statistikken viser dog, at der har været ikke færre end 11.000 flere brugvognshandler end samme periode sidste år, men når vi renser brugtvognsstatistikken for dobbeltregistreringer, så tegner der sig et andet billede, fortæller markedsanalytiker hos Bilbasen, Jan Lang.

Han henviser til, at Spar Nord og Bilbasens analyse viser, at brugtvognshandlen forventes at ramme 338.000 for året mod 341.000 sidste år. Cheføkonom i Spar Nord, Jens Nyholm, påpeger dog at både nyvogn- og brugtvognshandlen stadig ligger på et meget højt niveau:

- Den samlede bilhandel ligger fortsat på et meget højt niveau som følge af de seneste års økonomiske opsving med rekordbeskæftigelse og reallønsfremgang, som blandt andet har ført til at rigtig mange husholdninger har investeret i en bil nummer to, fortæller Jens Nyholm og fortsætter:

- Nu har vi så nået et niveau, hvor udviklingen i højere grad går mod, at danskerne udnytter den gunstige økonomi og de seneste års afgiftsnedsættelser til at købe større og dyrere biler. Vi kan med andre ord købe mere bil for de samme penge sammenlignet med tidligere, og den mulighed har vi taget til os.

Han bakkes op af Jan Lang, der uddyber:

- Vi kan konstatere, at brugtvognskøberne både søger og køber for det samme budget som i de tidligere år, og med en generel sænkning af priserne efter afgiftsomlægningerne sidste år er det enten i form af større biler - typisk en klasse op i forhold til tidligere eller mere udstyr i bilerne, siger han og fortsætter:

- For et par år siden var det i høj grad de helt små biler, der dominerede bilsalget, men i dag ser vi, at modeller som VW Passat, Nissan Qashqai og Audi A4 er mindst lige så populære som de mindre modeller som eksempelvis en VW Up. Vi kan også se, at søgningerne efter premium-mærkerne Audi, BMW, Jaguar/Landrover, Mercedes og Volvo er steget med omkring 20 procent i år.

Kilde: Spar Nord

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Claus Fledelius Claus Fledelius

Følg på:

Claus Fledelius er cand.polit. og chefredaktør på FinansBureauet. Har tidligere bl.a. været økonomisk journalist og redaktør for Børsen Magasiner og Bonnier Publications, og har derudover stået som forfatter til flere skattepolitiske rapporter.

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt