Danskeren køber biler som aldrig før
Øget forbrug kan give økonomien et løft, men tænk over finansieringen
De samlede registreringer af nye personbiler var i april 1 pct. højere end i marts, når der korrigeres for normale sæsonudsving. Det er især erhvervene, som trækker i april med en stigning på 5 pct., mens husholdningerne gik tilbage med 1 pct. Ved udgangen af april var der kommet 16.452 nye personbiler på de danske veje. Ser vi over en 12-måneders periode, er der blevet registeret 187.378 nye personbiler i faktiske tal, hvilket er det højeste nogensinde. Af dem stod husholdningerne for 117.096 biler, svarende til en stigning på 7 pct., mens erhvervene stod for 70.818 biler eller en stigning på 9 pct.
At husholdningerne får flere biler er – set med økonomiske briller – en glædelig nyhed. Det kan nemlig indikere, at humøret hos forbrugerne er på vej op. Køb af varige forbrugsgoder, som biler og boliger, er nemlig noget, man holder igen med i krisetider. Vælger forbrugerne over en bred kam at skrue op for forbruget, kan vi forvente, at det vil brede sig som ringe i vandet, og sættet mere fart på danske økonomi.
Går vi ind og ser på, hvem der får de nye biler, ser vi, at det er de familier, som allerede har bil, der har fået en ekstra. I det samlede antal af familier med biler, er der nemlig kun sket en mindre stigning fra 2012 til 2013 på små 1.000 familier, mens antallet af familier med bil, som i dag har to eller flere biler til rådighed er steget med ca. 12.000 i samme periode. Det er prisfaldene på biler kombineret med meget lave renter, som medvirker til, at flere vælger en ny bil. Flere bilforhandlere reklamerer i dag med, at man kan købe en bil til en rente under 3 pct. og med en ydelse på under 1.000 kr. om måneden.
Er man som mange andre danskere i markedet for en ny lille bil og skal man finansiere den, er det dog vigtigt, at man ikke bare lader sig friste. Ofte er bilfinansiering baseret på variabel rente, høje omkostninger og/eller lang løbetid. Man bør derfor indhente flere tilbud fra såvel bilforhandlere som banker. Herefter bør man sammenligne vilkårene som fx udbetaling, løbetid og lånestørrelse. Er de ens, kan man finde den billigste finansiering ved at se på Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP). Er vilkårene ikke de samme, kan man bruge ÅOP som en rettesnor, men der kan være situationer, hvor finansieringen med den laveste ÅOP ikke er den billigste, når alt er betalt tilbage. Endelig er det vigtigt at være meget opmærksom på løbetiden af lånet. Afskrivningen på mange af de billige mikrobiler er høj, så vælger man en lang tilbagebetalingstid, risikerer man at stå med en bil, som er mindre værd end gælden!
Er man boligejer, og har man friværdi er det også muligt at finansiere bilen med murstene. Realkreditlån kræver dog typisk en vis størrelse for at være rentable, så det er primært aktuelt, hvis man ønsker en mellemklasse bil.
Ulrikke Ekelund
Cheføkonom, Presse- og Økonomisk Sekretariat
BRFkredit a/s
brf.dk
At husholdningerne får flere biler er – set med økonomiske briller – en glædelig nyhed. Det kan nemlig indikere, at humøret hos forbrugerne er på vej op. Køb af varige forbrugsgoder, som biler og boliger, er nemlig noget, man holder igen med i krisetider. Vælger forbrugerne over en bred kam at skrue op for forbruget, kan vi forvente, at det vil brede sig som ringe i vandet, og sættet mere fart på danske økonomi.
Går vi ind og ser på, hvem der får de nye biler, ser vi, at det er de familier, som allerede har bil, der har fået en ekstra. I det samlede antal af familier med biler, er der nemlig kun sket en mindre stigning fra 2012 til 2013 på små 1.000 familier, mens antallet af familier med bil, som i dag har to eller flere biler til rådighed er steget med ca. 12.000 i samme periode. Det er prisfaldene på biler kombineret med meget lave renter, som medvirker til, at flere vælger en ny bil. Flere bilforhandlere reklamerer i dag med, at man kan købe en bil til en rente under 3 pct. og med en ydelse på under 1.000 kr. om måneden.
Er man som mange andre danskere i markedet for en ny lille bil og skal man finansiere den, er det dog vigtigt, at man ikke bare lader sig friste. Ofte er bilfinansiering baseret på variabel rente, høje omkostninger og/eller lang løbetid. Man bør derfor indhente flere tilbud fra såvel bilforhandlere som banker. Herefter bør man sammenligne vilkårene som fx udbetaling, løbetid og lånestørrelse. Er de ens, kan man finde den billigste finansiering ved at se på Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP). Er vilkårene ikke de samme, kan man bruge ÅOP som en rettesnor, men der kan være situationer, hvor finansieringen med den laveste ÅOP ikke er den billigste, når alt er betalt tilbage. Endelig er det vigtigt at være meget opmærksom på løbetiden af lånet. Afskrivningen på mange af de billige mikrobiler er høj, så vælger man en lang tilbagebetalingstid, risikerer man at stå med en bil, som er mindre værd end gælden!
Er man boligejer, og har man friværdi er det også muligt at finansiere bilen med murstene. Realkreditlån kræver dog typisk en vis størrelse for at være rentable, så det er primært aktuelt, hvis man ønsker en mellemklasse bil.
Ulrikke Ekelund
Cheføkonom, Presse- og Økonomisk Sekretariat
BRFkredit a/s
brf.dk