Brugte elbiler bliver revet væk
De nyere el- og hybridbilmodeller er populære på brugtvognsmarkedet, hvor salgstiden er banket helt i bund. Det viser en ny opgørelse fra Bilbasen, der sammen med Spar Nord har kigget nærmere på det danske elbilmarked.
Afholder du dig fra at købe en elbil af frygt for, at bilens værdi forsvinder som ved et trylleslag, når du lydløst ruller ud fra forhandleren? Så er en ny opgørelse fra Bilbasen givetvis interessant læsning for dig.
Den viser nemlig, at de nyere elbilmodeller bliver revet væk på brugtvognsmarkedet. Den gennemsnitlige salgstid for de nyere modeller ligger på blot 15 dage på bilbasen.dk, mens de mest populære hybridbiler er væk allerede efter 12 dage. Gennemsnittet for alle bilmodeller på tværs af drivmiddel er 64 dage.
- Det er en ekstrem kort salgstid, som vidner om danskernes store interesse for elbiler. Det er svært at sammenligne med de tidligere år, da der var så få modeller på markedet, mens flere af dem var første- og andengenerationsmodeller, men nu sker der for alvor noget på elbilmarkedet. Flere bilmærker lancerer elbiler, mens andre som eksempelvis Nissan nu har en fjerdegenerationselbil på markedet i form af Nissan Leaf, siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang.
Elbiler kom efter nogle magre år på salgsfronten for alvor tilbage på den danske dagsorden, da Regeringen i efteråret fremlagde en målsætning om, at der skal køre en million el- og hybridbiler på de danske veje i 2030. Vejen mod det mål er dog stadig uklar, og ifølge Spar Nord kommer elbilernes gensalgsværdi til at spille en afgørende rolle for, om ambitionerne kan indfries.
- Et bilkøb er en af de største investeringer for danskerne og desuden en stor del af privatøkonomien. Derfor er det vigtigt for salget, at forbrugerne – og ikke mindst banker og andre finansieringspartnere - føler sig sikre på, at den nye elbils værdi ikke fordufter med det samme. Så det er positivt, at der allerede nu er interesse for de brugte elbiler, siger cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm.
Netop gensalgsværdien har gennem flere år ikke været prangende for elbiler, fortæller Jan Lang, men det har nu ændret sig:
- Nye elbiler anses som en meget værdifast størrelse på niveau med hybridbiler og de meget klimavenlige benzinbiler. Kigger vi tre år frem og antager, at vi har de samme afgiftsregler som nu, forventer vi, at en elbil købt i dag for eksempelvis 300.000 kroner vil have tabt cirka 40 procent af sin værdi. Den største udfordring mod en ny elbils værdi bliver ikke benzin- og dieselbiler som tidligere, men derimod nyere elbiler med ny teknologi og endnu bedre sikkerhed og så videre, siger Jan Lang.
I januar blev der ifølge Danmarks Statistik solgt 136 nye elbiler i Danmark, og det var dermed den bedste måned siden december 2015 – måneden inden den daværende afgiftsfritagelse for elbiler ophørte.
- Selvom det selvfølgelig kan lyde positivt, svarer salget af nye elbiler i januar blot til cirka en procent af det samlede antal nyregistreringer i måneden. Med det momentum er der selvsagt langt til en million. Den globale bilindustri investerer dog massivt i elbiler i disse år i håbet om at indtage førerpositionen inden for elbiler, og den udvikling kommer også til at spille ind på det danske salg, når vi får endnu bedre, blandt andet i kraft af øget rækkevidde, og billigere modeller på markedet, vurderer Jens Nyholm og fortsætter:
- Den positive danske økonomi med rekordbeskæftigelse og store opsparinger i husholdningerne kombineret med klimaets aktuelle topplacering i den offentlige debat kan også være med til at skubbe til udviklingen, da danskerne i højere grad både har økonomien og lysten til at lægge et større beløb for at få en mere klimavenlig bil. Samtidig er politisk påvirkning i høj grad også en faktor, afslutter han med henvisning til, at Folketinget i slutningen af 2018 vedtog at udskyde registeringsafgiftsindfasningen på elbiler gennem indførelsen af et bundfradrag.