Brugtbilsmarkedet holder højt niveau trods corona-krise
Corona-pandemien er et nyt eksempel på, at danskerne søger mod brugtbilen i krisetider. Det viser en ny analyse fra Bilbasen og Spar Nord.
Påsken er traditionelt en af årets vigtigste uger for den danske bilhandel, men i år kommer vi ikke til se nye rekorder. Som så meget andet er bilmarkedet ramt af den aktuelle corona-pandemi, og det kan især mærkes på nybilsmarkedet, hvor De Danske Bilimportører senest har varslet betydelig nedgang over de kommende måneder.
På brugtbilmarkedet er sagen dog anderledes. Ifølge en ny analyse som Bilbasen og Spar Nord står bag, vil antallet af handler af brugte biler for april ligge 20 procent under niveauet fra før corona-krisen, og det er langt bedre end forventet, fastslår markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang.
- Det er et rigtig pænt niveau, når man tager omstændighederne i betragtning, og det er markant mere positivt end situationen på nybilsmarkedet, der gik massivt tilbage i marts, mens de kommende måneder ventes at blive endnu værre, siger Jan Lang.
Ifølge cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm er det naturligt, at brugtbilen står stærkere over for nye biler i krisetider.
- Vi så samme billede under finanskrisen, og det skyldes, at danskerne bliver endnu mere forsigtige i deres bilkøb i sådanne perioder. En bil er en stor investering for langt de fleste danskere, og i usikre tider vægter den gode handel derfor endnu højere end normalt, og med de senere års rekordsalg af nye biler, er der ekstra gode muligheder for at finde en god brugtbil, der lever op til de krav, vi stiller til vores biler i dag, siger Jens Nyholm, der bakkes op af Jan Lang:
- En brugt bil koster typisk 60 procent af prisen for en tilsvarende ny bil. Desuden er de danske brugtbiler generelt meget velholdte, fordi biler trods diverse afgiftsændringer fortsat er rigtig dyre i Danmark, hvilket betyder, at vi passer bedre på dem, siger Jan Lang.
Bilhandlen rykker i stigende grad online
Mens corona-udviklingen, siden nedlukningen af Danmark blev annonceret, kunne aflæses på trafiktallet på Bilbasen.dk, nærmer antallet af besøgende sig så småt normalen. Og faktisk mærker Bilbasen, at danskerne nu bruger længere tid per besøg.
- Vores besøgene bruger i gennemsnit cirka 10 procent mere tid på Bilbasen.dk end normalt, og generelt er der en tendens til, at flere dele af bilhandlen foregår online. Mange forhandlere tilbyder i dag eksempelvis at fremvise bilen på video, hvor potentielle købere så har mulighed for at stille nogle af de spørgsmål, som man typisk ville stille under et normalt besøg ved bilforhandleren. Det er en rigtig god mulighed for, at bilkøber kan få svar på nogle af de mere detal-jerede og nørdede spørgsmål hjemmefra, siger Jan Lang.
Bilforhandlernes omstilling er godt eksempel på, hvordan corona-krisen forandrer og udvikler eksisterende virksomheder på en måde, der også vil hænge fast, når samfundet kommer tilbage til normalen, vurderer Jens Nyholm.
- Corona-krisen er en tvungen mulighed for omstilling især digitalt, og det er bestemt ikke utænkeligt, at de nye forretningsmetoder, som flere erhvervsdrivende praktiserer i disse uger, kan blive en fast del af mange forretninger fremover. Jeg tror, at utrolig mange har opdaget, at videokonferencer og hjemmeopkoblinger med computer faktisk virker, og at det permanent vil ændre den måde, vi arbejder på, forklarer Jens Nyholm.