FinansBureauet

Brugt bil - sådan undgår du, at blive snydt

Få kontrolleret din slutseddel i forbindelse med bilkøbet. Det tilbud introducerede FDM for sine medlemmer sidste forår, og det har der været behov for

Brugt bil - sådan undgår du, at blive snydt
Der slår sløjt til med forbrugersikkerheden hos landets bilforhandlere. Fire ud af ti slutsedler, der kommer til kontrol hos FDM, har så graverende fejl, at FDM fraråder købet. Kun i tre procent af tilfældene havde FDM ingen bemærkninger til slutsedlen.

En gennemgang af 850 slutsedler, der er kontrolleret af FDM siden april 2012, viser, at 34 procent af slutsedlerne havde så urimelige vilkår, at købet blev frarådet, medmindre slutsedlen blev ændret på væsentlige punkter. Ved fem procent af slutsedlerne blev bilkøbet helt frarådet af FDM. Ved de resterende 58 procent af slutsedlerne blev handlen ikke frarådet, men køberen blev opfordret til at få ændret en række punkter i slutsedlen.

I over halvdelen af de slutsedler FDM har gennemgået, skriver forhandleren, at bilkøberen ikke kan reklamere over mangler, som var synlige eller som bilkøberen burde have opdaget. Det er et ulovligt vilkår at skrive ind i slutsedlen, da du som bilkøber ikke har undersøgelsespligt. I følge købeloven har du to års reklamationsret på dit bilkøb hos en forhandler. Og fejl, der konstateres inden for de første seks måneder efter levering, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre at forhandleren kan sandsynliggøre noget andet.

Et bilkøb kan ikke fortrydes, når slutsedlen først er underskrevet. Ikke medmindre du tager et forbehold for, at FDM kan godkende handlen. Den underskrevne slutseddel sendes til FDM, som gennemgår den og sikrer, dels at slutsedlen er lovlig og dels at du ikke bliver stillet dårligt med handlen. På en række af FDMs slutsedler er teksten til forbeholdet fortrykt. Medbring ”tillæg til slutseddel”, når du køber brugt bil hos forhandler og send efterfølgende slutsedlen til FDM Rådgivning, som giver dig svar inden for 24 timer på hverdage.

De problemer FDM oftest ser i slutsedlerne er:
  • Leveringsdato ikke angivet eller upræcis, 62 procent
  • Antallet af nøgler til bilen er ikke angivet, 61 procent
  • Bilens pris kan reguleres, efter der er skrevet under, 60 procent
  • Reklamationsretten er begrænset, 54 procent
  • Modelår ikke angivet eller upræcist, 24 procent
  • Ingen oplysninger om tidligere skader, 20 procent
  • Ingen oplysninger om service- eller karosserieftersyn, 16 procent
  • Køber garanterer for bilens kilometerstand, 16 procent
  • Ingen oplysning om farvekode, 14 procent
  • Ingen præcis modelbetegnelse, 11 procent
Kilde: FDM
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce