Black Friday - Flere brugte deres mobil til at finde de bedste tilbud
CuponNation har undersøgt statistikkerne for dette års Black Friday og Cyber Monday i Danmark.
Black Friday og Cyber Monday bliver fortsat mere og mere populær blandt danskerne, både blandt dem som køber, og dem som sælger. Dette kan man klart se, ud fra ny statistik fra CupoNation over danskernes internet handel ved dette års Black Friday 2016.
Flere brugte deres mobil
Ser man først på hvor mange der brugte mobilen til at finde frem til de bedste rabatter, ser man, at der var 32,3% af de besøgende på den førende kuponplatform CupoNation som brugte mobilen over hele Black Friday/Cyber Monday weekenden (25 november – 28 november 2016). Dette er en stigning på 4,5 procentpoint fra sidste år, hvor det samme tal lå på bare 27,8%.
Danskerne er dog fortsat bagud i forhold til svenskerne, hvor hele 41,3 pct. brugte mobilen, til at finde frem til rabatterne over Black Friday weekenden.
Varekurven blev større
Når det kommer til størrelsen på varekurven, brugte danskerne i gennemsnit 745 kr. på at handle varer på Black Friday dagen. Dette er en stigning på 61% i forhold til en ”normal” dag ugen før (18-11-2016).
Mode & Tilbehør den største kategori
I løbet af dette års Black Friday var danskerne mest interesseret i Mode & Tilbehør, hvilket er et klart tegn på, at det ikke kun er elektronikkæder der satser på dagen længere. Ingen andre kategorier kommer bare i nærheden, men Skønhed, Helse & Velvære og Elektronik & Telefoner ses dog, som værende de næst mest populære kategorier.
Hvor fandt man de bedste rabatter?
Når det kommer til rabatterne på Black Friday, lå den gennemsnitlige rabatstørrelse på 35,94 %. De nordiske nabolande havde lignende cifre – i Norge lå den gennemsnitlige rabat på 35,63% og i Sverige lå den på 35,97%.
I Danmark fandt man de gennemsnitligt højeste rabatter i kategorierne Børn, Babyer & Legetøj (46,42%), Bøger, Film, Musik & Spil (43,13%) og Elektronik & Telefoner (41,37%)
Black Friday er nu mere populær end Halloween i Danmark
-Black Friday har i år for alvor taget fart i Danmark og der var ikke mange butikker som ikke var med i ræset. De sidste par år har man set mange af de store spillere som Bilka og Elgiganten tage konceptet til sig for alvor, og lave målrettede kampagner mange måneder før dagen, for at gøre forbrugerne opmærksomme herpå. Alt dette er selvfølgelig medvirkende til, at dagen nu har slået sig fast og nu er større end Halloween i Danmark, siger Managing Director for CupoNation Nordic, Mads Bukholt.
Statistikken er baseret på CupoNations interne data.