FinansBureauet

Audi S5 – nu med TDI-motor

Audi S5 har for første gang en V6-dieselmotor under hjelmen i S5 Coupé og S5 Sportback, hvor 3.0 TDI-motoren yder 347 hk og leverer et drejningsmoment på op til 700 Nm. En eldrevet kompressor sørger for lynhurtig igangsætning, og et mildhybridsystem øger effektiviteten. Denne kombination af ydelse, drejningsmoment og effektivitet gør den enestående i sin klasse.

TDI-motor
3.0 TDI-motoren i S5-modellerne er den stærkeste version af V6-dieselmotorerne hos Audi og har her en ydelse på 347 hk og et drejningsmoment på 700 Nm. Motoren kombinerer præstationer og effektivitet, og forbruget er således opgjort til hele 16,1 km/l, hvilket svarer til CO2-emissioner på 161 g pr. kilometer. De nye S-modeller har dermed et ca. 19 % bedre brændstofforbrug i forhold til forgængermodellerne med V6-benzinmotor – til trods for det væsentligt forøgede drejningsmoment.

Den 6-cylindrede dieselmotor sender S5 Coupé fra 0 til 100 km/t på 4,8 sek., mens S5 Sportback skal bruge 4,9 sek. Den elektronisk begrænsede tophastighed ligger på 250 km/t. Med disse egenskaber er V6-dieselmotoren den ideelle motor til adræthed, spontanitet, lavt forbrug og stor rækkevidde. Og den har samtidig en sportslig lyd og en meget rolig motorgang.

Drivlinjen i S-TDI-modellerne omfatter den eldrevne kompressor og mildhybridteknologi (MHEV). Begge systemer er integreret i det standardmonterede 48-volts primære ledningsnet. For første gang arbejder der i S5 TDI en 48-volts remstartergenerator som det centrale element i mildhybridsystemet med en maksimal rekuperationseffekt på op til 8 kW. Det kompakte, luftkølede litium-ion-batteri med en kapacitet på 0,5 kWh er placeret under bagagerumsbunden.

Eldrevet kompressor 
Den eldrevne kompressor i Audi S5 TDI er en nyhed i modelvarianten. Den er placeret i en bypass bag ladeluftkøleren og er dermed monteret tæt på motoren. Set udefra minder kompressoren om en konventionel udstødningsturbolader, hvor en kompakt elmotor erstatter turbinehjulet. Den accelererer kompressorhjulet op på 65.000 omdr./min. på ca. 300 millisekunder med en ydelse på op til 7 kW, og det sker altid, når belastningsbehovet fra føreren er højt, men energiindholdet i udstødningen til drift af kompressorhjulet er lavt. I det tilfælde lukker bypassspjældet, og indsugningsluften ledes hen til den elektrisk drevne kompressor. Den luft, der så komprimeres, sendes direkte ind i forbrændingskammeret, hvilket betyder, at 3.0 TDI-motorens kraft allerede er tilgængelig ved lave omdrejningstal, når føreren ønsker det, fx til en overhaling eller ved acceleration ud af sving. Ved en moderat kørestil giver teknologien med det forøgede drejningsmoment i det nederste område mulighed for et lavt omdrejningstalniveau, så man sparer hyppige nedgearinger. Ved hurtig igangsætning har de nye S-modeller fra start et forspring på flere meter i forhold til tilsvarende referencebiler uden eldrevet kompressor.

MHEV-teknologi
Mildhybridsystemet i S-modellerne – ligeledes integreret i det nye 48-volts ledningsnet – har potentiale til at sænke brændstofforbruget ved reel kørsel med op til 0,4 l pr. 100 km. På forsiden af 3.0 TDI-motoren sidder der en vandkølet remstartergenerator, som er forbundet med krumtapakslen via en ekstra holdbar profilkilerem. Remstartergeneratoren kan levere en rekuperationseffekt på 8 kW og et drejningsmoment på 60 Nm. og arbejder tæt sammen med TDI-motoren, som derved i mange situationer kan køre tættere på sit optimale belastningspunkt, hvilket gavner effektiviteten.

Hvis føreren fjerner foden fra speederen i området fra 55 til 160 km/t, kan bilen rulle med helt standset motor i op til 40 sek. samtidigt med, at litium-ion-batteriet opretholder strømforsyningen. Drivlinjestyringen afgør i hver enkelt situation hele tiden, om rullefunktionen, friløb eller rekuperation, dvs. genindvinding af bevægelsesenergi, er mest effektiv, og til dette formål anvender den informationer fra navigationen og onboard-sensorerne. Derudover sendes den energi, som remstartergeneratoren genindvinder i påløbs- og bremsefaser, til 48-volts-lageret eller direkte til de elektriske forbrugere.

Motoren
3.0 TDI-motoren yder 347 hk og har et drejningsmoment på 700 Nm til rådighed mellem 2.500 og 3.100 omdr./min. Dens common rail-system sprøjter brændstoffet ind med et tryk på op til 2.500 bar. Krumtapakslen, stemplerne, plejlstængerne og oliekredsløbet er tilpasset til kravene i den højtydende motor, og i krumtapaksel- og knastakseltrækket nedsætter avancerede tiltag friktionen. Termostyringen sender kølevæsken rundt i separate kredsløb til krumtaphuset og topstykkerne, hvilket betyder, at motorolien opvarmes hurtigt efter en koldstart. Afhængigt af behovet bliver oliekøleren, den eldrevne kompressor, remstartergeneratoren og turboladerens kompressorhus inkluderet i kølevæskestrømmen.

I andre lande uden for Europa tilbyder Audi sine S5-modeller med en anden motor – 3.0 TFSI. Den turboladede benzinmotor med direkte indsprøjtning, som ikke har nogen eldrevet kompressor, yder 354 hk og leverer et drejningsmoment på 500 Nm mellem 1.370 og 4.500 omdr./min.

8-trins tiptronic automatgearkasse
3.0 TDI-motoren overfører sine kræfter til en hurtigt og komfortabelt skiftende 8-trins tiptronic. Dens laveste gear er sportsligt kort, mens de højeste gear har en lang udveksling, som sænker omdrejningstallet og forbruget. Føreren kan vælge at lade den automatiske gearkasse udføre arbejdet eller aktivt styre gearkassen, hvorved førerens kommandoer overføres rent elektrisk. Gearskifteforløbet og tilkoblingslogikken er optimeret til en hurtig opbygning af trækkraften, som betyder, at gearkassestyringen forhindrer unødige gearskift i stop&go-situationer.

Nye detaljerede løsninger forbedrer det tætte samarbejde mellem tiptronic og mildhybridsystemet. En kobling i den centrale gearkasse afbryder kraftoverføringen, når bilen ruller, og motoren kører i tomgang eller er frakoblet. I rullefunktionen giver en elektrisk oliepumpe, som er uafhængig af forbrændingsmotoren, systemet mulighed for at vælge det gear, der skal bruges, når motoren skal arbejde igen. Yderligere tekniske komponenter bidrager til effektiviteten. På de såkaldte lamelbremser i tandhjulssættene adskilles lamellerne fra hinanden ved hjælp af smalle fjedre, hvilket reducerer slæbemomenterne. Torsionsdæmperen i tiptronics momentomformer omfatter en omdrejningstaladaptiv kontravægt, som i stor stil udligner svingningerne i V6-dieselmotoren, der forekommer ved meget lave omdrejningstal.

quattro firehjulstræk
Fra den 8-trins tiptronic overfører det permanente firehjulstræk quattro motorens kræfter til hjulene. Et automatisk spærrende midterdifferentiale er det centrale element i drivlinjen i S5 TDI, der som standard fordeler momentet i forholdet 40:60 mellem for- og bagakslen. Hvis et hjul mister vejgreb, sender differentialet den største del af trækkraften til den aksel, der har bedst vejgreb, og på den måde kan op til 70 % sendes til forakslen eller op til 85 % til bagakslen.

Sportsdifferentialet, der fås som ekstraudstyr, optimerer køreegenskaberne yderligere, idet det ved dynamisk kørsel gennem sving nærmest presser bilen ind i svinget, hvorved enhver antydning af understyring elimineres. Takket være integrationen i køredynamiksystemet Audi drive select kan man desuden vælge mellem forskellige afstemninger af sportsdifferentialet.

Sportsundervognen
Den avancerede undervogn bidrager i høj grad til S-modellernes dynamik, idet akslerne både er opbygget for og bag som femleddede konstruktioner og i vid udstrækning består af aluminium. Sporvidden udgør 1.587 mm foran og 1.568 mm bagpå, hvor akselafstanden udgør 2.765 mm på Coupé og 2.825 mm på Sportback.

Styretøjet har en direkte udveksling med et forhold på 15,9:1, og servofunktionen har en S-specifik opsætning, som filtrerer forstyrrende impulser fra vejbanen fra samtidig med, at det giver nyttige informationer videre til rattet. Som ekstraudstyr tilbyder Audi den dynamiske styring, der varierer sin udveksling via et overlejringsdrev med op til 100 % afhængigt af bilens hastighed og den valgte indstilling i køredynamiksystemet Audi drive select.

Den elektroniske undervognsplatform regulerer støddæmperne i løbet af millisekunder, og hightechstyreenheden registrerer talrige informationer om bilens bevægelse og dataene fra de involverede undervognsreguleringssystemer. Ud over de regulerede støddæmpere styrer den elektroniske undervognsplatform også sportsdifferentialet (ekstraudstyr), hvor sidstnævnte sammen med den dynamiske styring er integreret i køredynamiksystemet Audi drive select, som også har adgang til gasspjældet, tiptronic, servostyringen og andre tekniske komponenter. Dertil kan føreren skifte mellem profilerne comfort, auto, dynamic, efficiency og individual.

18”-fælge med dæk i størrelsen 245/40 er standardudstyr på S5 Coupé og S5 Sportback. Som ekstraudstyr kan man vælge 19”-fælge med 255/35-dæk, mens Audi Sport leverer 20”-fælge med dæk i størrelsen 265/3, hvor bremserne har en tilsvarende størrelse og effektivitet. På forakslen har de ventilerede skiver en diameter på 375 mm samt sortlakerede (røde som ekstraudstyr) 6-stemplede sadler med S-logo.

Sportsligt design
Det udvendige design på S5 med store flader og skarpe kanter er integreret i det progressive designsprog fra Audi, hvor den gennemgående skulderlinje – som på S5 Coupé og S5 Sportback smyger sig hen over hjulkasserne – er en optisk henvisning til det permanente firehjulstræk quattro.

Den brede, lavt placerede singleframe-grill har dobbelte, markant udformede aluminiumslameller og er flankeret af standardmonterede LED-forlygter. Den forreste stødfanger har store, femkantede luftindtag, som til dels er fyldt ud med gitter i bikube-look. Ved deres yderste kant leder separate åbninger en del af fartvinden ind i hjulkasserne, hvor den strømmer forbi hjulene for at optimere aerodynamikken. Derudover fuldender en tværliggende liste i aluminiumslook i stødfangeren den nederste del af fronten.

Fra siden lægger man især mærke til sidespejlene i aluminiums-look og de kraftigt udformede panellister. Derudover har S5 Coupé og S5 Sportback begge en spoiler på bagklappen samt LED-baglygter med dynamisk blinklys som standard. Den bageste stødfanger har integreret et smalt gitter i bikube-look, hvor diffusorindsatsen i mat titansort indrammer de to forkromede dobbelte afgangsrør fra udstødningssystemet. Udvalget af lakfarver omfatter ni forskellige farver som fx kvantumgrå, daytonagrå og turboblå.

I kabinen fås sædeindtrækket – som ekstraudstyr med kontrastsyninger – i en læder-/Alcantara-kombination eller i den eksklusive læderkvalitet Feinnappa. Derudover er sportssæder med S-logo standardudstyr, og som alternativ kan man vælge de kraftigt udformede supersportssæder med integreret hovedstøtte, diamantformede syninger og massagefunktion. Kabinen er forsynet med S-logoet med den røde firkant ved de belyste dørpanellister, sportslæderrattet med multifunktion plus og pynteelementet rundt om tiptronic-gearvælgeren. Derudover er pedalkapperne og fodstøtten udført i ædelstål, mens dekorindlæggene er fremstillet af mat, børstet aluminium eller som ekstraudstyr af kulfiber.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce