Audi AI:ME konceptbil er automatiseret kørsel til megabyer
På Auto Shanghai 2019 viser Audi et visionært mobilitetskoncept til fremtidens megabyer. Konceptbilen med navnet Audi AI:ME er en kompakt elbil og har en rummelig og fremtidsorienteret kabine samt evnen til automatiseret kørsel på level 4. Det betyder, at personerne i bilen har tiden til fri afbenyttelse, og Audi AI:ME byder på mangfoldige hightechmuligheder til kommunikation, underholdning eller bare til afslapning.
Kunstnavnet AI:ME understreger ikke uden grund slægtskabet med Audi AIcon – konceptbilen fra 2017 til automatiseret langturskørsel. Relationen mellem de to, når det gælder linjeføring og koncept, ses tydeligt i Shanghai, for på scenen flankeres verdenspremieren af netop AIcon.
Kompakt og elektrisk
Med en udvendig længde på 4,30 m og en bredde på 1,90 m er Audi AI:ME på størrelse med en nutidig kompakt bil. Akselafstanden på 2,77 m og højden på 1,52 m signalerer derimod en kabinestørrelse, som mindst hører til en klasse højere. Det er muligt takket være den elektriske drivlinjes arkitektur – den giver mulighed for korte overhæng og en rummelig kabine uden kardantunnel. Motoren sidder på bagakslen, og den yder 170 hk.
For personerne i bilen betyder den kompakte drivlinje, at de har maksimal tilgængelig plads og masser af fleksibilitet. Audi AI:ME er konstrueret som en 2 plus x-sæders bil. Dens konstruktion omfatter en lang række konfigurationer til sædeposition og opbevaringsmuligheder. På de fleste køreture anvendes udelukkende de forreste enkeltsæder, men ved behov er der plads til op til fire personer i alt.
Audi AI på vej mod automatiseret mobilitet
Audi AI:ME og Audi AIcon – to konceptbiler, der allerede som en del af navnet bærer de to bogstaver, der hos Audi kendetegner en hel samling af innovative teknologier på mobilitetsområdet. Audi AI er betegnelsen for en lang række elektroniske systemer, som aflaster føreren og samtidig vil give føreren nye muligheder i den tid, som vedkommende tilbringer i bilen. Til det formål anvender Audi AI også strategier og teknologier fra områderne kunstig intelligens og machine learning. Og Audi AI sammenkobler bilintelligens, som i det hele taget gør automatiseret kørsel mulig, og interaktionsintelligens, som gør bilen til en partner for personerne i den. Audi AI:ME omfatter derfor allerede som en del af navnet forbindelsen mellem AI og brugeren.
Audi AI-systemer agerer indlærende og intelligent, proaktivt og individuelt. Takket være Audi AI vil modellerne med de fire ringe i fremtiden være intelligente og bogstaveligt talt have en indfølingsevne og være ”empatiske”. De kan interagere kontinuerligt med omgivelserne og deres passagerer og dermed opfylde deres behov bedre end nogensinde før.
Automatiseret kørsel på level 4
Automatiseret kørsel, der for længst har etableret sig på skinnerne og endda i luftfarten, er tæt på det endelige gennembrud inden for biltrafikken. Audi AI:ME er konstrueret til anvendelse i byen og til kørsel på det såkaldte level 4. Det er næsthøjeste trin på en internationalt standardiseret skala for den tiltagende automatisering. Systemer med level 4 har ikke længere brug for hjælp fra føreren, men er dog begrænsede til et bestemt funktionsområde, fx motorvej, eller til et særligt udstyret areal i storbymiljøer. Her kan føreren overdrage den komplette kørselsopgave til systemet. Føreren skal først overtage igen, når bilen forlader det område, der er defineret til fuldautomatisk kørsel. I modsætning til den permanent fuldt autonome Audi AIcon – en bil med level 5-funktion – er Audi AI:ME af denne årsag stadig udstyret med de traditionelle styreelementer rat og pedaler.
Det vil sige, at i et defineret trafikområde, som er udstyret med den pågældende infrastruktur, vil man i fremtiden opleve, at bilerne – og de øvrige trafikanter – kører automatiseret. Selvregulerende og selvkontrollerende trafikflows giver mulighed for en afslappet glidende kørsel, hvor man kan undgå kraftige accelerationer. Det er en vigtig forudsætning for personerne i bilerne, så de også rent mentalt kan koble fra trafiksituationen.
Fokus på interiør
Audi AI forandrer grundlæggende forholdet til bilen og giver opholdet ombord en markant opgradering. Bilen bliver i højere og højere grad til et ”tredje leveområde” – ud over boligen og arbejdspladsen. Derfor er det logisk, at Audi designerne i Audi AI:ME ikke har ladet interiøret være underordnet i forhold til karrosseriets udformning. Tværtimod har de prioriteret kabinen som det primære i hele bilen. Og her er der mindre fokus på den klassiske forbindelse mellem fører og bil – rat, instrumenter, pedaler – og i stedet mere fokus på opholdet i en bil, der kører automatiseret. Derfor kører disse betjeningselementer ind i en elegant og raffineret koreografi, hvorefter de er dækket af et opbevaringsrum med en overflade af valnøddetræ med åben struktur.
I det hele taget vil opbevaringsmuligheder i automatiseret kørende biler fremover få en større betydning end hidtil. I Audi AI:ME er der både på cockpitafdækningen og mellem forsæderne store områder, hvor endnu en innovativ detalje er skjult: Magneter kan som kopholdere fastholde krus eller tallerkener af metal. For i den automatiserede Audi AI:ME kan man sagtens nyde et måltid under kørslen.
Uafhængigt af hvad de beskæftiger sig med, kan passagererne altid finde en afslappet siddeposition. De forreste lænestole – inspireret fra klassiske loungestole – har en bred og komfortabelt polstret siddeflade betrukket med tekstilmateriale i varme gråtoner, og ryglænene er udformet som buede flader. Når pedalerne ikke skal bruges, kan føreren lægge sine fødder på holderne under instrumentpanelet – som på en skammel. På bagsædet kan man næsten indstille siddepositionen helt frit.
Vinklen i den lavt placerede rude i kabinen er ligeledes et markant element i bilens sider – og samtidig et kendetegn fra Audi AIcon. For personerne i bilen har den en klar ergonomisk fordel, idét den udvider bevægelsesradiussen for armen på den øverste del af dørbeklædningen og forstørrer hele kabinen rent optisk.
Materialer i kabinen
Materialerne på overflader og strukturer genkendes fra boliger. Eksklusive tekstiler, som til dels er fremstillet af genbrugsprodukter, træ og det mineralske kompositmateriale Corian til bilens touchpads i den øverste del af dørbeklædningen, giver den ofte mere teknisk inspirerede bil en både hjemlig og luksuriøs atmosfære. Spændingen mellem de naturlige og mere teknisk prægede elementer giver på den anden side også interiøret sin særlige atmosfære. Store glasflader i de lavt placerede ruder og i taget giver lys og gennemsigtighed, mens en elektrokromatisk regulering dog efter behov kan dæmpe lys- og varmeindtrængning samt rent optisk afskærme kabinen med de trinløst tonbare ruder. Filigrane træstivere i tagområdet virker som en pergola over kabinen.
En nyhed inden for bilproduktion er anvendelsen af ægte planter i kabinen. Planter er ofte en sjældenhed i den tætbefolkede storby, men giver i bilen en følelse af nærhed til naturen og forbedrer samtidig objektivt luftkvaliteten. Lugte fra trafikken og byen trænger slet ikke ind i kabinen i Audi AI:ME takket være en avanceret filterteknik.
Hightechcentral
Betjeningen af bilen og dens kommunikations- og interaktionssystemer foregår via eyetracking, stemmebetjening og berøringsfølsomme områder på den øverste del af dørbeklædningen. De er placeret ergonomisk optimalt og normalt integreret usynligt i overfladen. Først når hånden nærmer sig, tændes belysningen, og blikket rettes mod funktionsfladerne.
Under forruden er der en multifunktionel, tredimensionel OLED-skærm i hele rudens bredde, som især anvendes i dialogen med den visuelle styring. Funktionsmenuer fx til navigation eller infotainment kan aktiveres visuelt, så der frigives flere niveauer, som skifter fra baggrunden til den skarpe visningsfunktion på 3D-skærmen.
Der er VR-briller i bilen til den visuelle gengivelse af infotainmentsystemet. De gør det til en fascinerende oplevelse for passagererne at bruge internettet, se film eller endda at spille interaktivt. På CES 2019 i Las Vegas demonstrerede Audi med systemet Holoride, hvor mange muligheder fremtiden kommer til at byde på. Her integreres bilens egen bevægelse, som registreres af sensorer, interaktivt i det visuelle forløb i et spil. Passageren føler sig bogstaveligt talt i centrum af begivenhederne.
Kabinen i Audi AI:ME opleves ikke kun som et transportmiddel af personerne i bilen, men mere som et luksuriøst udstyret rum med talrige hightechmuligheder. Den bliver også bogstaveligt talt til et filter mod trafikken udenfor. Det eksklusive audiosystem er koblet sammen med en støjkompensation, der ved hjælp af noise cancellation helt kan fjerne larmen udefra. Det betyder, at man i Audi AI:ME både kan opleve meditativ stilhed og nyde musik i koncertsalskvalitet.
Bilen er også udstyret med systemer, der kan beregne stresstilstanden for vitale parametre til gavn for passagerernes velbefindende. Takket være intelligente algoritmer lærer Audi AI:ME føreren bedre og bedre at kende og kan forbedre førerens valgmuligheder målrettet.
Udvendigt design
Allerede i bakspejlet vil man uden tvivl straks genkende Audi AI:ME, hvor en sekskantet singleframe præger bilens front. Karrosseriets arkitektur er ny inden for Audis formsprog, men når man kigger nærmere på den, lægger man mærke til slægtskabet med konceptbilen Audi AIcon fra 2017. For til trods for de helt anderledes proportioner er der klare fælles træk med konturernes præcise grafik og taglinjens lange bue. Men det er især den markante vinkel i sideruderne, der forbinder de to ellers så forskellige autonome biler.
Det udvendige design adskiller sig klart fra mainstream-konkurrenterne, og Audi AI:ME er et målrettet modspil til dem. Mere end bare et strejf af en kileform, de for mærket typiske markerede og brede hjulkasser samt den markante rudegrafik skaber en yderst følelsesbetonet samlet form. Og her retter bilens størrelse sig i høj grad efter det begrænsede pladsbehov: En udvendig længde på 4,30 m og en bredde på 1,90 m svarer til det kompakte segment. Højden på 1,52 m byder især på store fordele for interiøret og skaber en rummelig pladsfornemmelse, en komfortabel indstigning samt en god loftshøjde. De store, modsat åbnende sidedøre med hængsling henholdsvis for og bag letter også indstigningen. Og alligevel er Audi AI:ME ikke en firkantet MPV, men udstråler dynamik, selv når den holder stille. Store fælge på 23” understreger denne fremtoning.
Avanceret lysteknologi
Forlygterne har på fremtidens autonomt kørende biler i bedste fald en deltidsbeskæftigelse, for når føreren det meste af tiden er beskæftiget med andre ting, har vedkommende sjældent brug for en godt oplyst vejbane. Derimod er en anden af lysets funktioner vigtig, nemlig kommunikationen med andre trafikanter. Allerede på Audi AIcon viste Audi, hvordan digitale matrix-lysflader ved hjælp af bevægelige grafikker kan give klare signaler om, hvad bilen er i gang med, samt til markering af bilen, så andre kan se den.
Audi AI:ME viderefører denne tilgang, for i byen rykker trafikanterne endnu tættere sammen, således at de klassiske placeringer af for- og baglygter ofte ikke længere er synlige. Derfor har Audis lysdesignere også integreret LED-elementer over hjulkasserne og dermed usædvanligt højt på karrosseriet – det gør dem synlige fra alle vinkler. Denne 360-graders kommunikation giver en markant forøget sikkerhed for fodgængere og tohjulede trafikanter.
LED-enhederne på fronten og Micro-Matrix-projektorer kan, ligesom på AIcon, med let genkendelige symboler fx signalere, når AI:ME giver mulighed for, at en fodgænger kan krydse gaden. I den forbindelse kan gaden eller en mur anvendes som projiceringsflade til grafikkerne. Funktionen anvendes også til sikker oplysning af dørområdet ved ind- og udstigning og samtidig også til markering for andre trafikanter. Derudover kan Matrix-projektorerne give andre, svagere oplyste trafikanter ekstra sikkerhed ved at oplyse området omkring dem.
Endnu en innovation er, at Audi AI:ME kan fortolke signaler fra andre biler og forstærke dem med sin egen lysteknik, hvis det er en fordel for omgivelserne. Eksempel: En forankørende bil gør opmærksom på en fare med et svagt lysende havariblink. AI:ME kan registrere dette tegn og forstærke det med projiceringer og med LED-enhederne på karrosseriet, så det bliver synligt for alle.
Til alle situationer, hvor mennesket selv styrer, er Audi AI:ME som level-4-bil også udstyret med kraftfulde Matrix-LED-forlygter og genkendelige stop- og baglygter.
Drivlinje
Audi har udviklet AI:ME målrettet med henblik på anvendelse i bymiljøer. Det betyder, at ekstreme accelerationstider og motorvejstophastighed her er fortid, og det samme gælder hurtige hastigheder i sving og langturskompatible rækkevidder. En bil som AI:ME vil primært bevæge sig i hastighedsområdet mellem 20 og 70 km/h og ofte skulle forblive mobil i timevis uden at lade op. Dog er lange rækkevidder i kilometer mindre relevante end en god anvendelig driftstid.
Det betyder, at ingeniørerne har kunnet gøre brug af en forholdsvis enkel, men til gengæld let basiskonfiguration. En batterienhed med en lagringskapacitet på 65 kWh er tilstrækkelig til at opfylde disse behov. På bagakslen på AI:ME arbejder en permanent aktiv synkronmotor, som ved behov leverer 170 hk. En brøkdel heraf er som regel nok til at følge med i den jævnt glidende bytrafik. Ved hjælp af bremserekuperation og også takket være den forholdsvis lave vægt imponerer Audi AI:ME selv i bytrafikken med et overordentligt moderat energiforbrug.
Aksler og andre komponenter til undervognen kommer fra porteføljen af kompakte søstermodeller fra Audis modelprogram. Den velfungerende kombination af adaptive støddæmpere og en lav vægt sørger for god kørekomfort i storbyen. Karrosseriet består af en letvægtsmultimaterialeblanding af hightechstål, aluminium samt kunststofkomponenter.
Audi on demand – fremtidens mobilitetskoncept
Efter Audi AIcon – der fik debut på IAA i 2017 – og den rendyrkede sportsvogn Audi PB 18 fra sommeren 2018, er Audi AI:ME allerede den tredje konceptbil fra mærket, som præsenterer en vision for anvendelse i klart definerede anvendelsesområder (”use cases”). Audi AIcon byder på kvaliteter fra et privatfly til lange køreture på vejen; PB 18 er beregnet til den lejlighedsvise udflugt til racerbanen. Og Audi AI:ME er den perfekte ledsager til anvendelse i storbyområder. En fjerde visionær konceptbil vil fuldende kvartetten på IAA til september 2019.
Ønsket om at udvikle en allrounder til alsidig og langvarig anvendelse af en forskelligartet kundekreds står ikke øverst på programmet for disse tekniske konceptbiler. Her er der tale om højt specialiserede premiumbiler, som kan bestilles behovsorienteret og med omfattende individualiseringsmuligheder inden for rammerne af et on demand-udbud. Bag denne tilgang står der til gengæld en behovsprofil hos mange kunder særligt i urbane områder, som er under forandring. Biler skal så vidt muligt være tilgængelige og kunne anvendes så skræddersyet som muligt efter ønske, men bilen skal ikke nødvendigvis ejes personligt på permanent basis. Derimod bevares kravet fra premiumkunder om at kunne bestille deres biler med så individuelle konfigurationsmuligheder som muligt – og naturligvis så eksklusive som sædvanligt og forventet – hos Audi.
Dem, der bestiller en bil, kan ikke kun få deres ønskebil, de kan også konfigurere den i vidt omfang ud fra deres personlige præferencer. Farve, udstyr i kabinen og tekniske optioner kan konfigureres online via en app eller via de førerdata, der er gemt i myAudi-systemet. Selv den individuelt foretrukne kabinetemperatur, den ergonomisk perfekte sædeindstilling og det personlige musikbibliotek vil allerede være aktiveret, når man sætter sig ind.
Dette udbud vil være tilgængeligt og nemt kunne betjenes via en app, som kombinerer bestilling af bilen, personlige præferencer hos brugeren samt talrige optioner, man kan benytte under kørslen. Brugeren bestiller sin Audi AI:ME via denne app og kan, efter behov, forudbestille bilen som 2- eller flersæders variant, inkl. f.eks. med børnesæde. På det ønskede tidspunkt finder brugeren så sin AI:ME på det aftalte sted, og når køreturen er slut, kan man bare lade bilen stå. I områder med det rette udstyr kan bilen køre førerløst mellem depotet og kundens adresse.
Audi AI:ME vil gøre den trælse, daglige køretur fra A til B til et frirum og en oplevelsestur. Når man er fremme ved destinationen, stiger brugerne ud afslappede og i godt humør, og de skal heller ikke længere bekymre sig om en parkeringsplads eller en ladestation. Audi AI:ME finder selv vej hen til depotet.
”Audi on demand” er tilgængeligt i storbyer på flere kontinenter allerede i dag og er et godt eksempel på den fremtidige udvidelse af Audis udbud som global mobilitetsudbyder. Med en simultan udvidelse og specialisering af bilflåden kombineret med den digitale integration af bil og hjem, vil dette program i fremtiden blive endnu mere attraktivt for kunder, der stiller høje krav.