Apple: Virtual reality og fantastisk overskud
Af Timur Turlov, administrerende direktør for Freedom Holding Corp.
Apple er nu 3 billioner dollars værd. Men firmaet kan meget vel være på vej mod 10 billioner det næste årti. Læs her hvorfor.
I begyndelsen af juni afslørede Apple, Vision Pro, der kombinerer augmented (AR), virtual (VR) og mixed reality (MR)-funktionalitet. Det er Apples første helt nye produkt i otte år. Der er stadig otte måneder tilbage før lanceringen af salget, og det giver udviklerne tid til at forberede den nødvendige software.
Jeg tror på, at Vision Pro-brillerne vil være en vækst-driver for Apple (AAPL) der kan lede dem på vej mod en værdisætning på 10 billioner dollars. Her er min analyse af hvorfor:
Forbrugersociologi: Den gennemsnitlige iOS-smartphone-ejer tjener 88.300 dollars om året, 27 procent mere end den gennemsnitlige Android-bruger.
Et unikt team: Mens Meta Platforms (META) investerer massivt i at forbedre sine VR/AR-teknologier, udvikler Apples selv en masse apps til deres økosystem.
Marked: AR/VR/MR-industrien er gået i stå, da virksomheder ikke formår at tiltrække og fastholde brugere på deres platforme. Seks måneder efter købere af VR-brillen “Quest” fra Meta Platforms, der koster 400 dollars, stopper brugerne med at bruge enheden. Men Vision Pro er langt bedre modtaget i anmeldelser.
Prisstrategi: Den første iPhone kostede 499 dollars, mens Nokia solgte sine telefoner for 200-250 dollars. Ikke desto mindre lykkedes det Apple at sælge 1 million iPhones på 74 dage fra lanceringen. Vision Pro er beregnet til et mere snævert publikum, men jeg tror, at den bliver udsolgt allerede i december, og den høje pris vil ikke være en hindring.
Skalering: At dømme ud fra benævnelsen af “Pro” i navnet, vil Apple snart introducere en mere budgetvenlig version af enheden, som dermed vil blive en større konkurrent til Quest fra Meta Platforms.
Fokus på rentabilitet: Siden 2007 har Apple øget rentabiliteten fra 14 procent til 25 procent. Med dagens priser ville den første Apple-smartphone koste 700 dollars, og de nyeste modeller starter ved 799 dollars. Den samme beregning vil formentlig gælde for Vision Pro som et højmarginprodukt, som virksomheden kan opnå et fremragende overskud på.
Indtægter: iPads andel af Apples omsætning er mindre end 10 procent, og virksomheden har solgt omkring 550 millioner af dem i løbet af det seneste årti. Hvis du anvender et konservativt scenario som dette på Vision Pro-brillen, vil det indbringe virksomheden næsten 2 billioner dollars i løbet af det næste årti. Og jeg har næsten ikke fantasi til at forestille mig indtjeningen, hvis succesen fra iPhonen bliver gentaget.
Magien ved Apple har altid været, at de ikke var først til at skabe et nyt unikt produkt, men at tage noget eksisterende og revolutionere det. En ny gadget-æra er ved at begynde, der bringer os tættere på den fremtid, som science fiction-genren har forudsagt, og med den vil vi se nye rekorder for virksomheders værdiansættelser.
Husk at du kan risikere at tabe penge, og at tidligere afkast ikke garanterer fremtidigt afkast. Dette indlæg skal ikke ses som personlig investeringsrådgivning, og det er vigtigt at lave din egen analyse, før du foretager investeringer på aktiemarkedet.