Analyse: Kvinder bruger hjernen, mænd hjertet ved bilhandel
Ny analyse viser, at mænd nemmere lader sig forføre ved bilhandel end kvinder
De danske mænd lader sig forføre af luksusmærker og drømmer om store biler, imens
kvinderne lader fornuften styre og holder sig til mindre, økonomivenlige modeller. Det
viser en ny undersøgelse af danskernes interesse for bilmærker foretaget af Spar Nord og BilBasen.
Antallet af handler på brugtbilmarkedet fortsætter i 2013 på samme høje niveau som i de seneste fire år med omkring en halv million handler per år.
Det er især de dyre, tyskproducerede biler, som er populære hos mændene, når bilen skal skiftes. BMWs 3-serie og VW Passat er blandt de mest eftertragtende modeller, og allerøverst på listen står Audi A4 som den mest ombejlede model, når mændene søger efter ny bil.
Det viser en ny undersøgelse fra Spar Nord og BilBasen foretaget på baggrund af 13 millioner bilsøgninger på BilBasen.dk i løbet af 2013.
Kvindernes interesse for bilkøb viser sig imidlertid at være langt mere økonomisk og fornuftig. Højest på kvindernes søgelister står nemlig mindre og økonomiske biler som VW Polo, Peugeot 206 og Skoda Fabia.
Når mænd og kvinder har øje for vidt forskellige biler, skyldes det ifølge markedsanalytiker hos BilBasen Jan Lang, at mænd generelt lader sig styre af drømmene, mens kvinder i højere grad søger ud fra et praktisk og økonomisk perspektiv. ”De dyre, tyske mærker som Audi, BMW og de større VW-modeller tiltrækker langt mere opmærksomhed fra mænd end fra kvinder. I stedet spejder kvinderne efter modeller som VW Polo og Peugeot 206 dobbelt så ofte, som mænd gør, konstaterer Jan Lang og fortsætter ” Mænd har med andre ord en tendens til at drømme sig væk i store, dyre modeller, inden de foretager deres køb. Her er kvinderne mere målrettede fra starten”.
I Spar Nord henviser pressechef Leif Lind Simonsen til, at krisen generelt har fået danskerne til at opføre sig super rationelt, og det slår også igennem på bilmarkedet, hvor de små og økonomiske modeller fylder mere og mere i gadebilledet.”I sidste ende ser det ud til, at drømmene må vige for fornuften. For faktum er, at det i stor stil er kvindernes favoritter, der ender hjemme i garagerne, uddyber Leif Lind Simonsen.
De seneste års bilfeber ser ud til at fortsætte i 2013. Handlen med brugte biler ligger efter første del af året på samme høje niveau som i de seneste fire år, og hos BilBasen forventer man, at op mod en halv million brugte biler skifter ejer i 2013.
kvinderne lader fornuften styre og holder sig til mindre, økonomivenlige modeller. Det
viser en ny undersøgelse af danskernes interesse for bilmærker foretaget af Spar Nord og BilBasen.
Antallet af handler på brugtbilmarkedet fortsætter i 2013 på samme høje niveau som i de seneste fire år med omkring en halv million handler per år.
Det er især de dyre, tyskproducerede biler, som er populære hos mændene, når bilen skal skiftes. BMWs 3-serie og VW Passat er blandt de mest eftertragtende modeller, og allerøverst på listen står Audi A4 som den mest ombejlede model, når mændene søger efter ny bil.
Det viser en ny undersøgelse fra Spar Nord og BilBasen foretaget på baggrund af 13 millioner bilsøgninger på BilBasen.dk i løbet af 2013.
Kvindernes interesse for bilkøb viser sig imidlertid at være langt mere økonomisk og fornuftig. Højest på kvindernes søgelister står nemlig mindre og økonomiske biler som VW Polo, Peugeot 206 og Skoda Fabia.
Når mænd og kvinder har øje for vidt forskellige biler, skyldes det ifølge markedsanalytiker hos BilBasen Jan Lang, at mænd generelt lader sig styre af drømmene, mens kvinder i højere grad søger ud fra et praktisk og økonomisk perspektiv. ”De dyre, tyske mærker som Audi, BMW og de større VW-modeller tiltrækker langt mere opmærksomhed fra mænd end fra kvinder. I stedet spejder kvinderne efter modeller som VW Polo og Peugeot 206 dobbelt så ofte, som mænd gør, konstaterer Jan Lang og fortsætter ” Mænd har med andre ord en tendens til at drømme sig væk i store, dyre modeller, inden de foretager deres køb. Her er kvinderne mere målrettede fra starten”.
I Spar Nord henviser pressechef Leif Lind Simonsen til, at krisen generelt har fået danskerne til at opføre sig super rationelt, og det slår også igennem på bilmarkedet, hvor de små og økonomiske modeller fylder mere og mere i gadebilledet.”I sidste ende ser det ud til, at drømmene må vige for fornuften. For faktum er, at det i stor stil er kvindernes favoritter, der ender hjemme i garagerne, uddyber Leif Lind Simonsen.
De seneste års bilfeber ser ud til at fortsætte i 2013. Handlen med brugte biler ligger efter første del af året på samme høje niveau som i de seneste fire år, og hos BilBasen forventer man, at op mod en halv million brugte biler skifter ejer i 2013.