FinansBureauet

Årets Off-Roader

I tredje forsøg er det lykkedes BMW at lave den perfekte X3.

Årets Off-Roader

Da det tyske Off Road magasin for nylig bad dets læsere om at kåre årets Off-Roader løb den nye BMW X3 med en overbevisende sejr.

Denne tredje udgave (to generationer og et facelift)af BMW X3 behøvede således ikke særlig lang tid på markedet for at overbevise forbrugerne om dens kvaliteter. Og med god grund. For det er ganske enkelt den måske bedste bil nogensinde indenfor sit segment. Dermed har den nye BMW X3 taget et gigantisk tigerspring i forhold til de forrige udgaver, der blot virkede som en indskrumpet affjedringsløs budgetudgave af den fantastiske og trendsættende BMW X5. Uden at den dog af den grund var specielt meget billigere. Af samme årsag har BMW X3 heller aldrig rigtig slået an i afgiftsplagede Danmark, hvorimod den faktisk i resten af verden har solgt overraskende godt. Det vil den nye udgave utvivlsomt også gøre. For her i tredje forsøg synes alt at gå op i en højere enhed. Det tilmed i en grad hvor selv storebror BMW X5 nu pludselig synes distanceret med flere længder.

Den nye BMW X3 er en velfungerede dynamisk køremaskine, som tilmed i dieseludgaverne kører imponerende langt på literen. Helt op til 17,9 km på lite-ren for BMW X3 xDrive 20d med 184 hk .

Helt så langt på literen kører benzin udgaven BMW X3 xDrive 35i, som FinansBureauets Nyhedsmagasin har prøvekørt, ikke. Her hedder det gennemsnitlige forbrugstal 11,4 km på literen.

Men det er stadig ganske imponerende for en bil som vejer næsten 2 tons, og som klarer 0 - 100 km/t på imponerende 5,7 sekunder. Førnævnte dieseludgave klarer samme opgave på mere beskedne 8,5 sekunder.

Den mest imponerende kombination af hurtighed og lavt forbrug finder man derfor i virkeligheden i den treliters dieseludgave, der ganske snart introduceres på det danske marked. Her hedder nøgletallene 0-100 km/t på 6,2 sekunder, samt et forbrug på 16,6 km pr. liter. En ganske enkelt sensationel kombination af hurtighed og nøjsomhed.

Den fjerde, og sidste model i den nye serie ved navn xDrive 28i, synes derimod at ramme mellem to stole, da den både er langsommere og har dårligere ben-zinøkonomi end xDrive 35i.

Den nye BMW X3 er vokset både i længde og bredde. 79 millimeter er der lagt til i længden, mens bredden er forøget med 28 millimeter. Dermed distancerer den sig effektivt væk fra BMW X1 serien.

Og det mærkes i kabinen, hvor der er ganske fin plads ved både for- og bagsæder. Også bagagerummet er vokset til 550 liter, med en lastvolumen på 1600 liter hvis bagsæderne lægges ned.

Når man sætter sig til rette i den 6 cylinders xDrive 35i, har man hele 306 HK at gøre godt med. Og det mærkes. En kraftigt tryk på speederen resulterer i et adrenalinkick som end ikke matches af en tur i Den Gyldne Drage i Tivoli. Det er næsten naturstridigt at be-væge sig så hurtigt i en bil af den størrelse.

Og så stor og tung er den faktisk endda slet ikke. Man sidder ikke så højt i den, som man gør i en BMW X5, og den vejer også væsentligt mindre. Kombineret med de fuldstændig unikke køreegenskaber, bevirker det, at bilen opfører sig mere som en sportsvogn end en Off-Roader. Om den nye BMW X3 på trods heraf har gode Off-Road egenskaber må vi være svar skyldig, idet vi ikke har haft lejlighed til at teste den i terræn. Men det vil formentlig alligevel være langt de færreste, der vil nænne at udsætte bilen for den slags prøvelser.

Derimod vil lysten til at køre lande- og motorveje tynde være ganske stor. Komforten er stor, og i typisk BMW stil er alle betjeningsaggregater let tilgængelige. Alt føles lækkert, og plastikfølelsen fra de forrige modeller er helt væk. Og så er affjedringen gået fra at være den værste i klassen til at være den bedste. End ikke Audi Q5 kan være med her.

Og priserne: xDrive 35i starter ved godt 900.000 kr., mens xDrive 20d starter ved 750.000 kr.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce